در سال 1844 میلادی کسی فکر نمیکرد که این جعبه (دوربین عکاسی) بیرون از دربار قجری تا اقصی نقاط کشور با نگاه جادویی و گزارشگرش تصاویر مستندی از اوضاع واحوال زمانهی خود باشند و در دو قرن بعد، در عصر تکنولوژی هستهای و اکتشافات فضایی به مثابهی اسناد غیرقابل انکار و قابل اعتمادی برای اثبات هویت گروههای مردمی در این کشور پهناور به کار آیند.
دوربین عکاسی در پایان قرن نوزدهم میلادی به میان قبایل و عشایر ساکن کوهستانهای صعبالعبور و پربرف و اجتماعات پراکنده و کویر تبدار و ترکخوردهی مرکز و سواحل دریای شمال و جنوب ایران راه یافت. خارجیها آورندهی این پدیدهی مدرن بودند. آنها دوربین به دست از شاه و گدا، ارباب و رعیت، سران عشایر، محکومین و .... عکس میگرفتند. ب این حال در ایران مردان هرگز راضی به این امر نبودند که زنان، مادران، خواهران و متعلقاتشان جلو دوربینهای اجنبی بروند و عکس بگیرند. دربار سلطنتی دارای دوربین عکاسی و عکاسباشی مخصوص بود، همانطور که گفته شد اتباع خارجی مقیم ایران و مسیونرهای مسیحی آمریکایی، آلمانی، فرانسوی و غیره نیز این امکان را داشتند که از اماکن و ابنیه و مناظر طبیعی و جغرافیایی و همچنین مردان و بعداً زنان تصاویری را ثبت کنند و اولین عکسهای تاریخ عکاسی ایران را پدید آورند که عکاس مشهور روس آنتوان سریوگین(1880-1900)از آن جمله است....